...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

برای شناخت خصیصه و سرشت یک جامعه، هیچ نموداری بهتر از نوع تاریخی که می نویسد یا نمی نویسد نیست (ای. ایچ. کار)


استفاده تمام یا بخشی از مطالب و مقالات این وبگاه بنابر اخلاق پژوهشی با ذکر منبع و نویسنده مطلب بلا مانع است .
با تشکر حسین تولایی خوانساری

آخرین نظرات





  
                                                                                                                                                         




                                                      

در ابتدا تشکر می­کنم از اولین کسانی که تقویم فرهنگی شهرستان را در سالهای گذشته پایه گزاری کردند و سپاسگزاری می­کنم از واحد فرهنگی و اجتماعی شهرداری که نهایت همت خود را در چاپ و انتشار این تقویم به خرج دادند. مدت زیادی از بحث و گفتگوها از ضرورت به تصویب رسیدن تقویم فرهنگی و روز خوانسار و... در شورای فرهنگ عمومی شهرستان و در پی آن تصویب این مهم نمی­گذرد خدا را شکر که این امور به انجام رسید.

یادم است که قبل از سال نو سرکار خانم کامرانی که به حق در حد توان خود زحمت زیادی در امور فرهنگی شهرداری می­کشندــ و البته جای تشکر و سپاسگزاری دارد ـ از شهرداری برای تقویم فرهنگی تماس گرفتند و سوالی در این زمینه داشتند به ایشان گفتم روی تقویم فرهنگی بسیار کار کنید چون تابلوی فرهنگی شهرستان است و برای چاپ آن عجله نکنید و این کار یکی دوماه نیست و در آخر هم پیش نویس آن را خدمت صاحب نظران این عرصه مثل استاد میرمحمدی یا اهالی حوزه و دانشگاه ارایه دهید تا اگر نظری دارند یا اشکالی وارد است رفع نمایند که ظاهرا تصمیم جدی برچاپ آن در سال جدید داشتند، البته به ایشان به شوخی گفتم اگر با عجله چاپ شود قطعا خودم اولین کسی هستم که برآن نقد می زنم.

خلاصه از این قضیه مدتی گذشت و تقویم فرهنگی چاپ شد و"ظاهرا "ً به کارشناسان امر ارائه شده  و نظرات گرفته شد بود(!!) اما متأسفانه تنها اگر نگاهی گذرا و نه نگاهی به چشم اهل تحقیق، به تقویم فرهنگی داشته باشیم به اشتباهاتی بر می­خوریم که در همان نگاه اول به چشم می­آید مثلا سالروز درگذشت یا تولد ادیب خوانساری در تقویم به چشم نمی­خورد، سالروز درگذشت محمودی خوانساری به اشتباه 1336شمسی درج شده است یا مثلا خاندان چهار سوقی در بخشهایی از تقویم به اشتباه خاندان چهارسویی اورده شده و سالروز تولد یا درگذشت بعضی از بزرگان دیگر که می­شد تاریخ آنها را به شمسی استخراج کرد در تقویم آورده نشده است و حوادث مهم تاثیرگزار چون سیل خوانسار، حادثه 13 محرم و... در تقویم جایش خالی است. یوسف بخشی را پدر شعر خوانسار ذکر کرده که باید او را پدر شعر محلی خوانسار دانست یا در مورد محقق خوشنویس آورده است «درگذشت محقق و خوشنویس محمود محقق خوانساری» در حالی که وی خوشنویس بود ولی محقق به معنای اصطلاحی کلمه نبود در این میان از استاد کابلی خوانساری به صورت ساده گذشته و به استاد خط بودن ایشان و چهره­ی ماندگار بودن ایشان در خوشنویسی اشاره نکرده است و... اینها تنها با نگاهی اجمالی به ذهن انسان خطور می­کند قصد نقد موشکافانه ندارم وانشااله نظرات خودم را برای تقویم سال آینده ارایه می­دهم ولی قصدم از این اشاره مختصر این است که گاهی اوقات ما بر سر یک موضوع حسابی مانور می­دهیم، اما اصل موضوع را کسی به دقت توجه نمی­کند. حتی همان شورای فرهنگ عمومی که جمعی از بزرگان فرهنگی در آن جمع می شوند.!!!!

 

در تقویم فرهنگی، 23 خرداد مصادف با سالروز تولد عندلیب آواز ایران استاد محمودی خوانساری است. با مطالعه جزئی که از زندگی این استاد بزرگوار داشتم می­توان گفت به معنای واقعی کلمه از جمله افراد نادری بود که تا آخر عمر در فقری شرافت مندانه زیست اما برای یک لحظه هنر فروشی نکرد، به گواه اهل موسیقی بدون استاد، آواز آموخت و آنچه خواند سوز دل خودش بود که در تنهایی­شبانه خود و در اتاقش که به تعبیر خود او «چند عکس از سوته دلان به همراه یکی دو سه تار در آن بود»« سلطان وقت خویش بود".

زادروز مرغ شباهنگ ایران که مدت 30 سال بر شاخسار درخت هنر این مرز و بوم دمِ حق زد و چون سرباز گمنام ملک هنر تمام زندگیش را برای دفاع از تمامیت حریم معنوی این هنرِ مظلوم، متهم و محکوم فدا کرد را تبریک گفته و دست نوشته ای از ایشان را تقدیم همشهریان عزیزمی کنم .


 

یاداشت کوتاهی برای خودم

این ضرب المثل چقدر زیباست که چنین است،« دوران نزدیک و نزدیکان دور» و چقدر با زندگی من آمیخته است. چراکه دیده ام یاران و آشنایانی را که سالهای سال و شب و روزهای بی شمار با من بوده اند و به مقدار پرکاهی احساس و درد مرا بخصوص شبهای مرا درک نکرده اند. آنوقت شوریده­ای از دور دست ها که حتی یکبار هم من را ندیده فقط نوایم را شنیده، در غزلی که در یکی از مجلات درج شده و ساخته­ی اوست گویا همه­ی عمر با من بوده که دردهای درونی مرا، بخصوص زندگی شبانه مرا که در سکوت و خلوت اطاقکم که در آن تنهای تنها و افسانه وار به روز می برم به شعر کشیده و در غم شبهای من، با من و بی من گریسته و شاید هرگز چنین انسانهای خوب را که کم هم نیستند نشناسم، ولی به خاطر دل آنها و حق شناسی بی ریای آنها نوایم برمی­آید.         

شب 29/9/57     ساعت 3 بامداد

                                                                          

  • حسین تولایی خوانساری

نظرات  (۶)

  • خسرو دهاقین
  • با تشکر از همت جنابعالی و تلاشهای ارزنده شما در خصوص تاریخ خوانسار، متن خوبتان را خواندم و به عنوان مبدع تقویم فرهنگی خوانسار ضمن ارجاع شما و خوانندگان محترم به این لینک http://dahaghin.blogfa.com/tag/%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%AE%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%B1  به استحضار می رسانم که بسیاری از موارد مورد اشاره شما در اولین تقویم آورده شد و حتی در نسخه سال 92 اصلاح و موارد بیشتری به آن افزوده شد که خود بنده نیز در تقویم سال جاری علیرغم هنرمندی و زحمات زیاد و قابل تقدیری که برای تدوین و چاپ آن توسط عزیزان در شهرداری کشیده شده بود از اشتباهات موصوف و نیز حذف برخی مناسبتها از جمله مواردی که شما فرمودید، با وجود قرار داشتن در نسخه های پیشین تعجب کردم و در برخی قسمتها مثلا لقبی که اینجانب با عنوان پدر شعر خوانساری به مرحوم بخشی داده بودم نیز طاهرا اشتباه تایپی بوده که در ویراستاری بدان توجه نشده است. نکته جالب دیگر این که وقتی بنده تقویم سال جدید را در اداره آموزش و پرورش خدمت آقای میرمحمدی ارائه کردم اصلا از تدوین آن خبردار نبودند! علی ایحال امیدوارم برای تقویم فرهنگی سال 95 ضمن مراجعه به تقویم های قبلی شاهد افزودن مناسبتهای محذوفه و نیز مناسبتهای جدیدی با همکاری محققان و پژوهشگران بومی از جمله حضرت آیت اله ابن الرضا، جناب آقای میرمحمدی، شخص جنابعالی و سایر علاقمندان و محققان دیگر باشیم.

    برای دانلود تقویم فرهنگی خوانسار اینجا کلیک کنید

    تقویم فرهنگی سال ۱۳۹۲ شهرستان خوانسار
    حجم: ۲.۵۶ مگابایت
    رمز بازگشایی: dahaghin.ir

    دوست عزیز؛ سلام
    مطلب وبلاگ شما در سایت حرف ما(جامعه وبلاگی استان اصفهان) و وبلاگستان سایت چشمه سار خوانسار انتشار یافت.
    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

    هدیه چشمه سار به شما:

    امام صادق علیه السلام :
    اِعمَلوا قَلیلاً تَنَعَّموا کَثیرا؛
    اندکى عمل کنید و بسیار متنعم شوید.
    تنبیه الخواطر: ج2، ص183

  • باقر فتوتی
  • سلام و درود بیکران بر شما دوست عزیزم، مطالبتان را دیدم خیلی عالی و ان شاءا... موفق باشید. دوست داشتی از سایت ما هم بازدیدی بکنید.
    در پناه حق
    نرسیدمطالب را بخوانم، اما به نظرم کارتان عالی است. در اولین فرصت به شما لینک می دهم. به شرط این که مرتب و منظم بنویسید.
    داش حسین خوشحالم از اومدنت
    وبلاگ محترم و با ارزشی داری . ان شالله موفق و پیروز باشی و این نوشتنت ادامه داشته باشه ....
    با افتخار لینک شدیند .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی