...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

برای شناخت خصیصه و سرشت یک جامعه، هیچ نموداری بهتر از نوع تاریخی که می نویسد یا نمی نویسد نیست (ای. ایچ. کار)


استفاده تمام یا بخشی از مطالب و مقالات این وبگاه بنابر اخلاق پژوهشی با ذکر منبع و نویسنده مطلب بلا مانع است .
با تشکر حسین تولایی خوانساری

آخرین نظرات

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۸
ارديبهشت
۹۵

 

                                                           

                                                                            
                                                                                            

  تدوین: محسن محرابی، کارشناس ارشد تاریخ ایران دورۀ اسلامی

عکس: آرشیو خصوصی آقای رضا فرجی



در مورخۀ 19 مهر ماه 1319، کلنگ احداث ساختمان اولین شهرداری نوین خوانسار زده شد.[1] البته در رابطه با تاریخ دقیق احداث این اداره تردیدهایی وجود دارد، چراکه در تنها عکسی که از احداث ساختمان این نهاد بدست آمده است، تناقضاتی در ثبت تاریخ این رویداد مهم در پشت و روی عکس دیده میشود. بر روی عکس تاریخ 1317 و در پشت آن نیز سال 1319 درج شده است. البته

  • حسین تولایی خوانساری
۱۷
ارديبهشت
۹۵





خط غبار یکی از ریزترین خط‌هاست که دانگ قلم، پایین‌ تر از میلی‌ متر است. احتمالاً این خط با قلم‌ های فلزی نوشته می­‌شده و آثاری که از این نوع خط باقی مانده است به دوره بعد از صفوی مربوط می­شود.

معمولاً به قرآن‌ های نوشته شده با خط غبار، قرآن‌ های بازوبندی ، طوماری، بغلی یا قرآنهای عمامه ایی نیز می­گویند زیرا علما و روحانیون آن را برای بزرگداشت و احترام به قرآن بر بالای سر و یا در عمامه‌ها قرار می‌دادند و یا به جاهای گوناگون که می‌رفتند برای یاری جستن از این کتاب آسمانی از آن بهره می‌بردند این قرآن ‌ها معمولاً در جعبه ‌ها و جلدهای فلزی نگهداری می­‌شدند و برای رفع طلسمات از آن‌ ها استفاده می­کردند. خط غبار برای خواندن کتابت نشده است، زیرا اندازة آن بسیار ریز بوده وغالبا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده و خواندن نیست.

از جمله قرآنهای به نسخ غبار، که در گنجینه نفایس خطی کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، به خط میرزامحمد خوانساری مربوط به قرن سیزدهم (۱۲۹۱ قمری) یعنی حدود ۱۵۰ سال پیش است. میرزا محمد خوانساری شاگردِ محمدمهدی تهرانی و استادِ میرزا محمدرضای کلهر بود. وی به جز نستعلیق، نسخ را نیز خوش می‌نوشت و در این کار مهارت داشت. این قرآن با جلد روغنی که چهار صفحه آن مذهَّب مرصع است  امروز یکی از نفایس مکتوب به شمار می‌رود و در کتابخانه ملی جای گرفته است تا نشانگر گذر زمان و تأثیر آن بر شیوه‌های گوناگون کاتبان باشد و نشان دهد آنها در ابراز ارادت به قرآن چه شیوه‌هایی را به کار می‌بردند.

  • حسین تولایی خوانساری
۰۷
ارديبهشت
۹۵

حسین مقدسی

دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ژئوفیزیک (گرایش ژئوالکتریک) از دانشگاه تهران.


یکی از اصلیترین و مهمترین عوامل انتخاب سکونتگاهها برای اقوام گذشته در یک محل، دسترسی و نحوۀ دستیابی آنان به آب می بوده است. حال اگر دربارۀ شهر خوانسار کمی بیندیشیم این سؤال به ذهن ما خطور میکند که چرا این شهر در چنین نقطه ای شکل گرفته است؟

  • حسین تولایی خوانساری