...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

برای شناخت خصیصه و سرشت یک جامعه، هیچ نموداری بهتر از نوع تاریخی که می نویسد یا نمی نویسد نیست (ای. ایچ. کار)


استفاده تمام یا بخشی از مطالب و مقالات این وبگاه بنابر اخلاق پژوهشی با ذکر منبع و نویسنده مطلب بلا مانع است .
با تشکر حسین تولایی خوانساری

آخرین نظرات

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
تیر
۹۵

پژوهشگر: حسین مقدسی

دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ژئوفیزیک (گرایش ژئوالکتریک) از دانشگاه تهران.

                                                                                                                                                                  


همواره عملکرد تِکتونیک[1] در تقابل با عملکرد فرسایش[2] بوده است و بالعکس. بدین نحو که فرسایش در راستای یکنواخت سازی و همگن سازی محیط عمل میکند ولی تکتونیک دقیقاً عکس این پدیده، باعث به هم ریختگیهای بیشتر زمین شناختی میشود. وضعیّت ژئومورفولوژیکی[3] هر منطقه ناشی از در هم کُنش این دو پدیده بر یکدیگر است و قدرت نمایی هر کدام از این پدیده ها نیز باعث ایجاد رخنمونهای[4] کاملاً متفاوت بر روی سطح زمین میشود.

اینجانب به فراخور شرایط کاری و رشتۀ تحصیلی ام از چشمه های متنوّعی بازدید کرده و شرایط مختلف ایجاد چشمه ها را در نقاط گوناگون مشاهده نمودم، اما یکی از عجیبترین چشمه هایی که تاکنون دیده ام چشمه ای بود موسوم به «چشمۀ قبله» در منطقۀ تیزاب شهرستان خوانسار.

 

 

 تصویر بالا موقعیّت رخنمون جنسهای مختلف زمین شناسی را در منطقۀ تیزاب خوانسار (چشمۀ قبله) نشان میدهد.

 

همانگونه که در تصویر فوق قابل رؤیت است،...

  • حسین تولایی خوانساری
۲۱
تیر
۹۵

با تشکر از سید محمد رضا علوی برای در اختیار گذاشتن اسناد شرعی

آیت الله حاج سیدحسین علوی خوانساری(وفات 1368ش) درسال 1278شمسی درخوانسارمتولد شد. تحصیلات مقدماتی را ابتدا در خوانسار و بعد در اصفهان گذراند. سپس جهت طی سطوح متعالی به نجف اشرف عزیمت نمود. درآنجا از محضر عالمانی چون آیت‏ اله نایینى، آیت‏اله ضیاءالدین عراقى و اساتید دیگر بهره برد و پس از پایان دوران تحصیل به زادگاهش بازگشت و به سرپرستى حوزه‏ى علمیه‏ى خوانسار همت گماشت. از آثار ایشان می توان به : دوره‏ى تقریرات اصول نایینى ،خارج کفایه تقریرات آخوند خراسانى؛ فقه سید محمدکاظم یزدى اشاره کرد.  وی در 21 تیرماه 1368 شمسی در سن نود سالگی از این جهان رخت بست. مدفن وی در مسجد معروف به آقا میر عظیم می باشد. در ادامه به برخی از اجازه روایت و اجتهاد که از جانب علمای بزرگ شیعه برای ایشان صادر شده است اشاره می کنیم:


                                                                                                                                                                                                                                   
                                                      اجازه روایت از عالم بزرگ ابوالحسن اصفهانی

 

بقیه اسناد را در ادامه مطلب ببینید:

  • حسین تولایی خوانساری
۱۷
تیر
۹۵

پژوهشگر: حسین مقدسی

دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ژئوفیزیک (گرایش ژئوالکتریک) از دانشگاه تهران.
Moghaddasihosein@Yahoo.com

آنچه که باید توجه داشت این است که، نحوۀ تخلیۀ چشمه های مختلف موجود در پارک سرچشمه، و تفاوت میزان و ثبات آبدهی آنها بر حسب اختلاف ارتفاعشان از یکدیگر، و نیز شدّت تخلیه در فصل بهار از چشمه ای نظیر مرزنگشت هم میتواند تا حدّی بیانگر آن باشد که نوع تغذیه میبایست بصورت مجرایی بوده باشد؛ یعنی، در فصول پُر بارش، آبی که در ارتفاعات وارد زمین شده و آبخوان را تغذیه میکند، توسط این مجاری به سرعت به چشمه رسانده شده و تخلیه میگردد. در مقابل، چشمه هایی که در ارتفاع پایینتری قرار گرفته اند (نظیر: چشمۀ باباپیر و یا چشمۀ موجود در حوض اصلی سرچشمه)، در اثر آبی که بصورت تدریجی از ذوب برفها حاصل میشود و از مسافت دورتر و طبیعتاً با زمان بیشتر و پایداری بالاتر به این ناحیه رسیده اند، تخلیه میگردند. (شکل شمارۀ 3)

 


 

Ù شکل شمارۀ 3: این تصویر به جهت تقریب ذهن انتخاب شده است و بصورت شماتیک نحوۀ ایجاد غارهای کارستیک در چشمه های محدودۀ جغرافیایی سرچشمه را نشان میدهد.

 

حال این سؤال در ذهن ما خطور میکند که آیا چنین غارهایی در این محدودۀ جغرافیایی گزارش شده است یا خیر؟

  • حسین تولایی خوانساری
۱۷
تیر
۹۵

پژوهشگر: حسین مقدسی

دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ژئوفیزیک (گرایش ژئوالکتریک) از دانشگاه تهران.

یکی از موارد بحث برانگیزی که همواره برای برخی ساکنین شهر خوانسار ایجاد سؤال نموده، این است که نحوۀ شکلگیری و تغذیۀ چشمه های منطقۀ سرچشمه چگونه است و آیا میتوان انتظار حضور غارهای آهکی را در این منطقه داشت یا خیر؟

هر چند این مبحث، جزو موضوعات کاملاً تخصصی حوزۀ علم زمین شناسی محسوب میگردد، لیکن در این پژوهش، سعی بر آن دارم حتی الامکان با اجتناب از مسائل صرف علمی و با زبانی ساده تر، به این سؤالات پاسخ دهم.

غارهای آهکی که نام علمی آنها غارهای کارستیک[1] است، از انحلال سازندهای آهکی حاصل میگردند. در حقیقت بر اثر انحلال سنگ آهک[2] در برابر آبهای زیرزمینی، فضاهای خالی ای حاصل گشته که به مرور زمان و با گسترش ابعاد، منجر به ایجاد غارهای آهکی میگردند. نمونۀ بارز آن، غارهای علی صدر در استان همدان، کتله خور در استان زنجان، چال نخجیر در استان مرکزی و نظایر آنها میباشد.

حال این سؤال پیش می آید که آیا در محدودۀ شهر خوانسار بصورت عام، و در محدودۀ پارک سرچشمه، بصورت خاص، میتوان انتظار وجود چنین غارهایی را داشت؟

ابتدا از لحاظ جنس سازندهای زمین شناسی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و اینکه کدام یک از سازندهای موجود در منطقۀ خوانسار توانایی و قابلیّت ایجاد چنین پدیده هایی دارند؟ را توضیح خواهیم داد.

 

 

Ù شکل شمارۀ 1: بریده ای از نقشۀ زمین شناسی شهرستان خوانسار، تهیه شده توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی. محدودۀ پارک سرچشمه با دایرۀ آبی رنگ مشخص گردیده است.

در بین تنوّع بسیار زیادی از جنسهای مختلف زمین شناسی موجود در محدودۀ شهرستان خوانسار با سن شکلگیری متفاوت،

  • حسین تولایی خوانساری
۱۰
تیر
۹۵

                                                


ملا محمد حسن بن ملارفیع مشهور به «جناب» (متوفی 1343 ق) از فضلای اهل منبر و از شعرای خوانسار بود. از آثارش مثنوی شیوا و انتقادی «فقد الاسلام» را می­توان نام برد. انتشار فقد الاسلام در خوانسار سروصدای زیادی به راه انداخت. فقد الاسلام به طور شب نامه منتشر می­گردید و از بدو انتشار تا زمانی که «جناب» در قید حیات بود جز چند تن از نزدیکان وی( چون آیت الله سید محمود ابن الرضا) به هویت سراینده آن پی نبرد و ملامحمدحسن جناب که در حقیقت با سرودن این مثنوی با جان خود بازی کرده بود به این شیوه از خطر رهایی یافت.  تنها بعد از وفات او مشخص شد که سراینده فقد الاسلام چه کسی بوده است.

 فقد الاسلام با بیانی شیوا و دلکش حقایق عریانی را فاش می­کرد و انتشار آن در بیداری مردم تأثیر فراوان داشت ظاهراَ موضوع این مثنوی علیه حاکمان شهر و ظلم و استبدادی که به مردم روا می­داشتند بوده است. از این مثنوی به جز چند بیت در حافظه عامه نمانده است.

جناب درباره فقد الاسلام و سراینده آن گفته است:

گربگردی سربه سر آفاق را                             می نیابی راقم اوراق را

من همان رندم که از روز الست                      شیشکی بستم به هرچه بود و هست

بنا برگفته یوسف بخشی خوانساری جناب در فقد الاسلام داستانهای شیرین و جالبی نیز آورده بود وی برای نمونه یکی از اشعاری را که خود از کودکی  بخاطر داشته ذکر می­کند:

مردکی گرجی به پیرامون دشت                دلخوش و خندان به راهی می گذشت

ناگهان شد با دلی پرآرزو                          با سوار یکه تازی رو برو

اول از روی ادب کردش سلام                   بعد از آن دادش دو صد فحش تمام

زین عمل شد در شگفتی آن سوار               گفتش او را کین چه حال است این چه کار

گفت کردم من سلامت زان سبب                تا نگویی هست گرجی بی ادب

زان درشتی کردمت در این مقام                  تا نپنداری ز ترس است این سلام

جناب در تعبیر خواب نیز استاد بود. سرانجام وی در سال 1343قمری وفات یافت. مقبره وی در قبرستان غربی خوانسار واقع است.


                                                                                                                                                                                                     


منابع و مآخذ:

1ـ میرمحمدی، حمیدرضا؛  اختران فروزان خوانسار، انتشارات ارمغان قلم، 1387ش.

2ـ بخشی، یوسف؛ تذکره شعرای خوانسار،موسسه مطبوعاتی میرپور،تهران،1336ش.

3ـ ابن الرضا،سیدمهدی؛  ضیاء الابصار فی ترجمه علماء خوانسار، قم، انتشارات انصاریان،1382ش.


  • حسین تولایی خوانساری
۰۵
تیر
۹۵

 

پژوهشگر: حسین مقدسی

دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ژئوفیزیک (گرایش ژئوالکتریک) از دانشگاه تهران.

Moghaddasihosein@Yahoo.com


مقدمه:

از عواملی که باعث میشدند که نیاکان قدیم، یک محدودۀ جغرافیایی را به عنوان سکونتگاه دائم خویش انتخاب کنند میتوان به نحوه و میزان دسترسی به آب، حاصلخیزی زمین، شرایط اقلیمی، دسترسی به مصالح ساختمانی، فلزات پایه و نظیر اینها یاد کرد. حال در این مقاله بنده قصد دارم از این دیدگاه به این مسئله نگاه کنم که چرا و چگونه نیاکان مردمان شهرستان گلپایگان این منطقه را به عنوان سکونتگاه دائمی خود برگزیده اند و اینکه آنان چگونه توانسته اند به بهترین شکل از شرایط محیطی پیرامون خود بهره گیری نمایند و تمدن بزرگی که در دشت فعلی گلپایگان واقع است را بنا نهند؟

در این پژوهش به چهار عامل اصلی، مهم و تأثیرگذار ظهور شهرنشینی و مدنیّت در شهرستان گلپایگان اشاره میشود. 


                                                                                                 


الف) از منظر نحوۀ تأمین آب:

استفاده از تکنیک منحصر بفردی به نام «قنات»[1] در زمانیکه هنوز موتور پمپی وجود نداشت، میتوانست آب زیرزمینیی که از ارتفاعات منطقه به سوی دشت گلپایگان حرکت میکرده را به صورت ثقلی به سطح آورده و از آن برای مشروب کردن اراضی کشاورزی استفاده کرد؛ لذا به غیر از معدود روستاهایی که از طریق رودخانه مشروب میشدند، اکثر قریب به اتفاق قریات شهرستان گلپایگان از طریق حفر قنات در سه راستای عمده مشروب میشده اند:

  • حسین تولایی خوانساری