...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

History of Khansar People

...تاریخ مردم خوانسار

برای شناخت خصیصه و سرشت یک جامعه، هیچ نموداری بهتر از نوع تاریخی که می نویسد یا نمی نویسد نیست (ای. ایچ. کار)


استفاده تمام یا بخشی از مطالب و مقالات این وبگاه بنابر اخلاق پژوهشی با ذکر منبع و نویسنده مطلب بلا مانع است .
با تشکر حسین تولایی خوانساری

آخرین نظرات

                                                       

                                                          
       

                                                      مقبره ملا عبدالکریم (کنارمدرسه بنت الهدی)        

آخوند مولا عبدالکریم عالمی فاضل ،فقیه و متکلم و از بزرگان شهر بود که در قرن 13قمری و در دوره قاجار می زیست. وی در خوانسار متولد شد و در نزد علمای این دیار به تحصیل پرداخت. سپس به اصفهان سفرکرد و در اصفهان از علمای آن دیار در فقه ، اصول، حدیث ، تفسیر و  دیگر علوم کسب فیض کرد و از علماء برجسته شد. وی پس از آمدن به خوانسار... از بزرگان شد و در بسیاری از موارد مرجع و ملجأ مردم در امور اجتماعی و دینی گردید و در نزد مردم این دیار اعتبار و ارزشی خاص یافت. وی همچنین مدتهای طولانی امام جماعت مسجد دوراه (بازار پایین) بود. ملا عبدالکریم در اواخر دچار ضعف بینایی شد. محل دفن  و مقبره ایشان در کنار مدرسه بنت الهدی می باشد.

در تاریخ و در میان افواه عمومی، سینه به سینه نقل شده است که بعد از وقوع قحطی در سال  1288ق ( یعنی حدودا صد و پنجاه سال پیش) به دلیل تنگی معیشت و شدت مرگ و میر ،مردم دچار مضیقه شده و دوسال متوالی در شدت و محنت ماندند تا جایی که باعث مهاجرت عده ­ای از اهالی شهر به مناطق دیگر شد و­لی با وجود این، حکومت اصفهان از ایشان درخواست مالیات داشت.

ملا عبدالکریم و عده­ ای از بزرگان شهر تصمیم گرفتند به ملاقات ضل السلطان، والی وقت اصفهان بروند و موضوع را با او درمیان بگذارند. پس بزرگانی چون «ملا عبدالکریم» و «سید علی اکبر بیدهندی» و «آقا میرزا محمود عظیمی» و «آقا سید علی علوی» و جمعی از بزرگان شهر  به سوی اصفهان به راه افتادند تا از ضل السلطان حاکم وقت اصفهان درخواست لغو مالیات و کمک داشته باشند.

هنگامی که آنان نزد ضل السلطان رسیدند وی از حضور آنان خشمگین شده و با حالتی عصبانی به  ایشان اسائه ادب می­کند و خطاب به ملا عبدالکریم می گوید: «آخوند قاشق تراش برای چه به اصفهان آمده­ای!!!.» آخوندمولا عبدالکریم بدون هیچ درنگی در جواب او می گوید: « آمده­ام قاشق هایم را بفروشم» (و این کنایه از شغل اهالی خوانسار و صنعت ایشان بود که از صنایع رایج در شهر در زمانهای دور بود.) ضل السلطان سپس به سید علی اکبر اسائه ادب کرده و سید نیز تحمل نکرده و همان جواب آخوند را به او می­دهد. پس از این ماجرا ضل السلطان شروع به خندیدن می­کند و به او می­گوید که «حقاً فرزند امیرالمومنین علی(علیه السلام) هستی.» و در نهایت درخواست آنها را می پذیرد.

محل دفن ملا عبدالکریم دربازار پایین معروف به بازار دوراه و در مقبره واقع در بقعه ملاعبدالمبین (1260 وفات  ق) از عالمان و بزرگان شهر است. از بزرگان دیگر مدفون در مقبره، آخوند ملا محمد باقر فرزند ملاعبدالمبین است. به نظر می­رسد در سالهای اخیر سعی در احیاء و بازسازی این قبور فرهنگی شده است که ظاهراً بنابر دلایلی متوقف شده است . امید است مردم و مسؤلین در زمینه بازسازی قبور این بزرگان نهایت اهتمام را داشته باشند و اسامی آنان را  برسنگ نوشته ایی ذکر و در محل دفن آنان نصب کنند.

منبع : ابن رضا،سیدمهدی،ضیاء الابصارفی ترجمه علماء خوانسار،جزء الثانی، انتشارت انصاریان،قم:1383شمسی.

                        

  • حسین تولایی خوانساری

نظرات  (۳)

  • مدرسه علمیه باقرالعلوم
  • سلام علیکم
    مطلب جالب شما اینجا:
    بازنشر شد.
    در صورت صلاحدید بلاگ ما رو لینک و دنبال کنید.
    مدرسه علمیه باقرالعلوم خوانسار
  • مدرسه علمیه باقرالعلوم
  • محسن محرابی
  • سلام. پژوهش جالب و مفیدی بود. سالها بود که در مورد این بنا کنجکاو بودم.ممنونم از اطلاعاتی که ارائه دادین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی